Een psychologisch onderzoek brengt in kaart waar een kind of jongere, in vergelijking met leeftijdsgenoten, goed en minder goed in is. Ook kan een onderzoek de belevingswereld van een kind verkennen, kijken welke opvoedingsvorm het beste past en waar verborgen problemen liggen.
Het onderzoek kan zich richten op verschillende gebieden: intelligentie, dyslexie, aandacht, concentratie, emotionele ontwikkeling, sociale ontwikkeling, ontwikkelingsstoornissen, gedragsproblemen, angsten, geweten, e.d.
De vorm van het onderzoek verschilt per vraag. Meestal bestaat het uit testen die met het kind worden gedaan. Dit kan ook een observatie in de klas zijn van het kind. Hierbij gebruik ik vragenlijsten die zowel door de ouders als de jongere of het kind worden ingevuld. Afhankelijk van het probleem kunnen ook de school of relevante derden bij het onderzoek worden betrokken.
Onderzoek doe ik trapsgewijs; we doen steeds een klein stukje en kijken of dit voldoende informatie geeft om verder te kunnen werken. Dit voorkomt dat we onnodig doorgaan met testen.
Er zijn verschillende testen die ik afneem op zowel leergebied als op het gebied van de persoonlijkheidsontwikkeling.
Op leergebied zijn dit: intelligentie (bijv. hoogbegaafdheid), technisch- en begrijpend lezen, rekenen, dyscalculie, spelling, dyslexie, handschrift, beroepsoriƫntatie, e.d.
Op het gebied van de persoonlijkheidsontwikkeling: gedrag, concentratie, angst/faalangst, zelfvertrouwen, verliesverwerking, sociale vaardigheden, e.d.